Boldogság

A figyelem összpontosítása a sikeresség egyik kulcsa

2021-12-03 14:41:09

“Ítélőképességünk, jellemünk és akaratunk kulcsa az, hogy képesek legyünk elkalandozó figyelmünket újra és újra a megfelelő irányba terelni”

William James

 Visszatérve a tökéletes most átérzésére alkalmas, gyönyörű Maldív - szigetekről, tényleg nehezemre esik nekem is mindennapos feladataimra összpontosítani, elmélyülten végezni azokat, figyelem, hogy kaptam-e üzenetet, sms-t, Facebook bejegyzést. A sok információ : teher,a csapongó figyelem kialakulásával jár.

És ez hogyne hatna a gyerekeinkre is, rányomva bélyegét arra, hogy ha tanulnia kell, örökösen megszakítja figyelmét, hol szomjas, hol a kutyát eteti meg. Bezzeg, ha a képernyő előtt ül, ott órákig képes egy helyben figyelni, hiszen minden pillanatban történik valami. A képernyőn azonnal választ kap, anélkül, hogy könyvben kellene utána néznie a kérdésnek. A képernyő azonnal jutalmaz, felsőbb szintre kerülhet egy játékban. A képernyőn mód van az azonnali javításra, ha elszúrtunk valamit, nem kell a hibáinkkal szembenéznünk.

Az olvasás ereje

Nicholas Carr: “A sekélyesek kora” c. művében így ír erről: “Az interneten belépünk egy olyan környezetbe, amely elősegíti a felületes olvasást, a sietős és megzavart gondolkodást, valamint a felszínes tanulást.” A nyomtatott szövegek olvasása elengedhetetlen ahhoz, hogy a gyerek koncentrációja, szövegértése fejlődjék.

5 módszer az olvasás megszerettetéséhez:

  • Olvassunk fel gyermekünknek. A kisgyermekeknek való mesélés időszaka után “ahogy nőnek, továbbra is olvassunk fel olyan könyvekből, melyek az egész cslád számára élvezetesek.”
  • Járjunk a gyerekkel rendszeresen könyvtárba, és magunknak is kölcsönözzünk ki könyveket.
  • Adjunk képernyőidőt olvasásért cserébe pl. 30 perc olvasás után 30 perc tabletezés.
  • Keressünk a gyerek érdeklődésének megfelelő könyveket.
  • Olvassunk mi is, és meséljünk neki olvasmányainkról.

A figyelemzavar

A figyelemhiányos hiperaktivitás (ADHD) jellemzője a szakemberek szerint, hogy a képernyőre képesek összpontosítani, de pl. a tanulásra nem. Felmerül a kérdés, hogy azért tapad-e a gyerek a képernyőre, mert ADHD-s vagy a képernyőfüggőség miatt válik figyelemzavarossá? “A kutatók megállapították, hogy azoknak a gyerekeknek az esetében, akik több, mint napi 2 órát töltenek a képernyő előtt, az átlagon felüli figyelemzavar esélye másfél-kétszeresére nő.” A képernyő vonzotta figyelem más természetű, mint a köznapi figyelem koncentrálás. Itt a gyors ingerek, jutalmak vonzzák őket és a valóság túl unalmas és lassú számukra.

Tanácsok:

  • Max. 2 óra képernyőidő/nap,
  • A hálószoba képernyőmentes övezet legyen,
  • A házi feladat elkészítése közben nincs sem telefon, sem internet., sem TV.

A multitasking hátránya

Több feladat egyidejű végzése - a kutatások szerint - rontja a munka minőségét. Gyermekkorban sem szabad megengedni, hogy pl. a házi feladat készítése közben TV-t vagy internetet nézzen a gyerek, mert az teljesítményromláshoz vezet.A multitasking megváltoztatja a tanulási folyamatot. A szerzőpáros hivatkozik olyan kutatásokra, melyek “bizonyítják, hogy agyunk más területeit használjuk tanulásra és információtárolásra a többfeladatos munkavégzés során.” Az elmélyült gondolkodás összpontosítást igényel. Emellett még egy negatív hatás is szóba kerül: a felületesség. Az agy a multitasking során csapong, egyre újabb információk után kutat. A gyerekeknél ez azzal jár, hogy csak a felületen mozognak, nehezen tudják elkülöníteni a lényegest a lényegtelentől, nem ásnak a dolgok mélyére.

Sokáig a Shiva Istennő-szerű, több mindennel való egyidejű foglalkozás volt a nyerő, de a kutatások bizonyítják, hogy “átlagosan 25 percbe kerül, hogy visszatérjünk az eredeti feladathoz annak megszakítása után.” Elgondolkodtató!

Hogyan ösztönözzük gyermekünket a precíz, koncentrált házi feladat készítésre?

8 módszert ajánlanak a szerzők:

  • Jutalmazás - pl. a fegyelmezetten elkészített házi feladatokért piros pontokat kap, heti 50 pont egy általa kiválasztott kisebb ajándék megvásárlásához vezet.
  • Napi rutin kialakítása - meghatározva a házi feladat elkészítésének legmegfelelőbb időpontját.
  • Hosszabb távú feladatok pl. memoriterek tanulásához ütemterv készítése.
  • Időzítő használat - beállítva pl. 30 percre, biztatva, hogy a csengő megszólalása előtt kész legyen. Ha több időre van szüksége, tartson 5 perc szünetet, mielőtt folytatná.
  • Az összes házi feladathoz szükséges eszköz előzetes oda készítése.
  • Snack, víz adása a munkához. Ez ne chips vagy édesség legyen, hanem gyümölcs vagy répa..
  • Koncentrációt segítő környezet biztosítása, világos, szellőztetett, rendetlenség-mentes.
  • És végezetül még egy fontos szempont: minél több játék a szabad levegőn!

Az elmélyült játék fotójával zárom soraimat:


 játék, gondolkodás, koncentráció, figyelem


 

DrKónya Judit



Tisztelt Felhasználó!

Hozzászólás írásához kérjük, jelentkezzen be!



A cikk kommentjei

Sixties.hu