Énekesek, Zenekarok

Aki a méregből orvosságot készít

2019-12-27 18:32:50

„Nem bánom, hogy idősebb leszek, egészen addig, míg boldog vagyok, frissnek érzem magam, és nem érzem azt, hogy le vagyok maradva a világhoz képest”

Tina Turner

A cím egy buddhista mondást idéz: „Igenis, lehet a méregből orvosságot készíteni”, azaz a múlttal való szembenézés után lehetséges új utakra lépni. Ennek iskolapéldája az örökifjú Tina Turner, aki sok fiatalkori megpróbáltatás után a buddhizmus segítségével 40 éves kora körül világhírű méretűvé növelte népszerűségét. Ezt különleges hangja, sugárzó tehetsége mellett azzal érte el, hogy hiteles volt minden megnyilvánulása. Önazonos módon, botrányok, alkohol- és drogfogyasztás nélkül énekelt, koncertezett, életörömmel árasztotta el közönségét.

Soha nem foglalkozott korával, és energikussága, fiatalos lendülete miatt tényleg lehetett rock-nagyi anélkül, hogy bárkinek is eszébe jutott volna, hogy nem életkorának megfelelően öltözik vagy viselkedik. Ezért tud harmonikusan együtt élni több, mint 30 éve 16 évvel fiatalabb párjával.

Pedig meseszerűvé fordult élete az elmúlt években komoly betegségekkel tarkított, de szerencsésen talpra állt, és a régi Tinaként töltötte be 80. életévét.”

A könyv – „Tina Turner – Életem szerelme” tele van érdekes, eddig még kevéssé ismert adalékkal, melyekből közreadok néhányat, ahelyett, hogy az életrajzát ismertetném.

Diszlexia és éneklés

Diszlexiás kislány volt, amiről csak később szerzett tudomást, annyit tudott, hogy nehezen tanult és emiatt sokszor dühös volt. Énekelni mindig szeretett, egyszeri hallásra megjegyezte a dalokat, melyeket sajátos hangzással, tiszta, erős hangján már gyermekként is magabiztosan előadott. A zenei ízlése terén a jazz nem volt a stílusa, a country és a rockos hangzások viszont igen. Faya Adams, Mahalia Jackson, Ray Charles, Otis Redding nagy hatással volt rá. Imádta Sam Cook: Darling, you send me”, és James Brown: „Mashed potato” c. számát.

Anyjával való viszonya

Anyjával, akit Muh-nak nevezett, nem volt szeretetteljes kapcsolata. Anyja ridegen bánt vele, ami sok fájdalmat okozott neki, de anyját ennek ellenére annak haláláig támogatta, és őszintén meggyászolta.

Ike Turner

Tina, Ike zenei tehetségét kezdetben csodálta, de vad, kiszámíthatatlan, durva és agresszív viselkedése miatt félt tőle. Kialakított magában egy védelmi gondolatrendszert: „Akár jót, akár rosszat kapok, megtanulom kezelni, és csinálom, amit kell.”

Tina saját magáról

Nem tartotta magát sohasem hibátlan alakúnak, lábai túl hosszúak (innen ered a később még említésre kerülő póni-lépés), felső teste arányaiban rövidebb. Ezt igyekezett ügyesen, terelő mozzanatokkal korrigálni. Nincs igaza: gyönyörű, gazella lábai láb-szépségversenyt is nyerhettek volna, de úgy, ahogy volt, mindig fantasztikusan szexi nő volt, és az ma is.

Haja - mindig rakoncátlanul göndör volt, így megjelenése elmaradhatatlan kelléke volt a színpadon és magán életében is a paróka. Ez néha okozott önbizalomhiányt az ismerkedéseknél.

Tina mindig anyáskodó volt zenésztársaival is, ezért soha nem szerzett ellenségeket, sőt igen sok jó barátot tudhat magáénak. Pl. említhetnénk Rod Stewartot, A Rolling Stones tagjait, David Bowie-t, Bryan Adamst, Mel Gibsont, Bono-t (U2), Ann Margaretet, Chert. És a lista reggelig folytatható.

A cipőmánia

„Imádok szép cipőkben fellépni: Louboutineben, Manolo Bahnikban…Van otthon egy egész pocnyi cipőm, ami olyan, mint egy szentély a kedvenc tervezőim számára.” És egy igazo cipőkészítő zseni Pasquale Fabrizio, aki Gepettora emlékezteti, olyan cipőket gyárt, amiben úgy érzi magát, mintha mindig is lábai részei lettek volna.

Néhány híres szerzeményről

A könyvből tudtam meg, hogy egyik emblematikus számát, ami az igazi világsiker elindítója volt egyéni pályáján, a Private dancer-t – Mark Knopfler (Dire Straits) alkotta, és mivel ő nem akarta elénekelni, Tinának ajánlotta fel. Az Overnight Sensation-t már kifejezetten Tinának írta. Tina egy híres szerzeményt tudhat magáénak, ami minden koncertjén felcsendül: a Nutbush City limits”, melyet szülővárosa ihletett.

Készülés a fellépésekre

Tina beéneklés nélkül lép fel, viszont a mentális átlényegülést „Tinává” nagyon lényegesnek találta. Egyedül sminkeli magát, nehogy túl hangsúlyos legyen sminkje. Bár mindig igen szexi nőként lépett a színpadra, érdekes az ezzel kapcsolatos gondolata: „Sosem volt az első számú célom, hogy szexisen nézzek ki a színpadon… Valójában inkább a nőknek akartam elnyerni a tetszését: úgy viselkedtem, hogy meggyőzzem őket, hogy csak szórakozom, és eszem ágában sincs lenyúlni a pasijaikat.”

A póni tánc

Tina hosszú, kecses lábaival egy rá jellemző táncstílust fejlesztett ki, melyet már az Ike-kal való fellépéseknél használt a táncoslányokkal (Ikettes) együtt. Ezt irigyelte meg Mick Jagger, akit megtanítottak erre. Bár Tina megjegyzi, hogy a tánctanítást Jagger soha nem köszönte meg, alkalmazza máig is mozgásában.

Incselkedés David Bowie-val és Mick Jagerrel

Tina mindig emlékezetessé akarta tenni közönsége számára a koncerteket, így partnereivel mindig kieszelt valamit. Pikáns kis titok, hogy mit súgott Bowie Tina fülébe a „Tonight” alatti táncuk során, hiszen Tina úgy reagált, mintha valami szexi dolog hangzott volna el. Tina azonban meglepő választ ad erre: „De nem, semmi ilyesmiről nem lehetett szó. Azt biztosan nem felejtettem volna el.”

Sem Mick, sem Tina nem bírta volna ki, ha nem történik valami váratlan a színpadon. Mick felvetette: Lekapom rólad a szoknyát, mit szólsz?”  Tina beleegyezett, tudva, hogy a szoknya alatt táncnadrág is volt.: „De mivel nekem, mintha testvérem lenne, nem éreztem magam úgy, mintha „akárki” tépte volna le rólam a szoknyát, hanem mintha egy ismerős kisfiú tenné… egy nagyon öreg kisfiú.”

A szerelem

Élete szerelme, Erwin villámcsapásként érkezett életébe 33 évvel ezelőtt. Harmonikus életükben kisebb összezördülésnek sem nevezhető viták Tina lakberendezési mániájából adódik. Erwin számára „az álom-dolgozóasztal teljesen üres, maximum a tévé távirányítója van rajta.” Ezzel szemben Tina – sokak által megdicsérten – kiváló érzékkel csinosítja, díszíti otthonát. Erwin visszafogott, pragmatikus férfiként eleinte nehezen vette tudomásul, hogy egy-egy külföldi útjáról hazatérve gyökeresen megváltozott körülmények várják. de összecsiszolódtak, és Tina is megpróbálja visszafogni magát.

Kapcsolatukban példaértékű az a hatalmas szeretet, ami Tina elmúlt évekbeli súlyos betegségeiből való felépülését övezte.

Az öregedésről

Oprah műsorában pár évvel ezelőtt Cher-rel együtt vendégeskedett. Oprah kérdésére, milyen érzés megöregedni, Cher így felelt: „Szar érzés!” Tina ezzel szemben így fogalmazott: „Én tárt karokkal fogadom” Miért is? Mert fiatalkorától eltérően „bölcsebb vagyok, másképpen gondolkodom, más a hozzáállásom. És ha az ember egészséges, még jól is nézhet ki. El fogom fogadni a nyolcvanat, a kilencvenet, és bármit, ami jön.”

És folytathatnánk a sort az érdekesebbnél érdekesebb könyvbeli történetekkel.

Elolvasva a kellemes hangvételű, szórakoztató könyvet, sokunknak lesz példaképe az örök életörömöt megtestesítő Tina Turner.

És egy emblematikus dal Ramazottival, az Élet dolgai-ról:



 

DrKónya Judit


Sixties.hu