KikapcsolódásNot Only For Sexagenarians

„Csodaszép kúpja
Balatoni korona
Király trónja
Boldog ki Badacsonyt csodálja”

Márton Zsolt :Badacsony

A Balaton legszebb táján eltöltött, akár két nap is, felvillanyozza az embert. A katonás rendben sorakozó szőlőtőkék, a dús lombkoronájú fák, a pipacsokkal tarkított mező impresszionista festményre kívánkozik. Hiába, május a legszebb hónap! Persze van némi üröm az örömben, mert késik a szezonnyitás, a szinte számtalan kisebb-nagyobb pince közül csak kettőt tudtunk szemügyre venni, és a híres Egry Múzeum sem várja még a művészetre áhítozókat.

Újságíró barátnőmmel a BonVino hotel vendégszeretetét élveztük május 22. és 24 között: kellemes volt a szoba, nagy erkéllyel, jó volt a wellnessben úszkálni-bugyborékolni és méregtelenedni a különféle szaunákban. A reggeli kitűnő volt – a házias hazai ízek mellett törekedtek a modern étkezési szokások követőinek kedveskedni, így pl. különféle növényi tejek közül válogathattunk a müzlink elkészítéséhez. Egyetlen kis észrevételünk azonban van a vacsorával kapcsolatban: a svédasztalos vacsora bizonyos fogásai jóval a vacsoraidő eltelte előtt elfogytak, és volt, amit nem tudtak pótolni.

A badacsonyi élményszerzés nem lehet borkóstolás nélkül: a Borbarátok Fata pincéjében háromféle fehér bor történetével és elkészítési módjával ismerkedtünk meg. Külön örömünkre szolgált, hogy az újonnan készített Cabernet Sauvignon vörösbor is megjelent a kínálati palettán, amivel szintén megkínáltak bennünket. Megtudtuk, hogy mi is az a mustfok, mi a késői szüret és miért korszerű a fémhordóban történő tárolás. A borkóstoláshoz sajnos nem lehet falatkákat vásárolni, így a Borbarátok 5 méterre levő éttermében egy, - nem akármilyen - mangalica máj- és húspástétommal készültünk fel a kóstolgatásra, isteni marinált retek, szőlőszemek és bruschettára emlékeztető kenyér társaságában. Fenséges volt!

Ez az élmény ráadásul gratis adatott, mert a szálloda egy borkóstoló voucherrel ajándékozott meg bennünket.

A másik hatalmas élmény a Laposa birtok pinceteraszán következett. A birtokról a családi honlap így emlékezik meg: „A Laposa Birtok mára Badacsony egyik legkedveltebb borászatává vált. Családunk alapvetően tradicionális, helyi szőlőfajtákkal foglalkozik, amelyek a vulkanikus eredetű tanúhegyek legjobb területein teremnek. Egész évben szeretettel várunk pincészetünknél Badacsonyban, ahol borkóstolás közben a legszebb balatoni panoráma tárul eléd.”

Csodálatos időben kaptattunk fel a domboldalra, ahol a szemet gyönyörködtető balatoni kilátás mellett vehettünk részt a borkóstolásban. Itt a gratis szállodai voucher a napi étel-ízelítőre vonatkozott, ami pazar joghurtos tepertőkrém volt, szárított olajbogyó vagdalékokkal, marinált hagymával és egy kis tálka olívaolaj felszolgálásával, habzsolásra csábító fehér kenyér mellett. Hatféle bort szürcsölgettünk: köztük a kéknyelűt és az igazi élményszámba menő Zeusz desszertbort.

Érdekes megfigyelés volt, hogy a híres badacsonyi kéknyelű más íz élményt nyújtott a Fata pincészetben, és mást a Laposa birtokon. Még a szállodában is ittunk egy harmadik fajta kéknyelűt a Nyáry pincészet kínálatából, így már szép merítési anyagunk volt ugyanazon szőlőfajta más és más ízű boraiból. Mindhárom kiváló, karakteres bor, de nekem a Fata pincészetéé ízlett a legjobban a mandulás utóíze miatt.

Az Istvándy Borműhelybe, - amelyről a kapcsolódó cikkben már írtam – sajnos nem tudtunk ellátogatni, mert most még csak a hétvégéken tart nyitva. A másik, később még pótolandó Istvándy- esemény az un. vezetett börtöntúra, amelyet nyáron szerveznek.

Összességében élvezetes programokban volt részünk így is, és tudjuk: Badacsony visszavár bennünket!

Egy szép badacsonyi fotóval búcsúzunk: