Kulturális ÉlvezetekNot Only For Sexagenarians

Akiknek szívügye a fenntarthatóság

2022-04-23 10:34:10

“A bajok igazi forrása nem a természet, hanem mi magunk vagyunk”

Bodor Ádám

Tegnap volt a Föld napja. Ilyenkor mindig kicsit magunkba szállunk, és fogadkozunk, hogy tenni fogunk nap mint nap a környezetünk megóvásáért. De talán nem túlzás, hogy mivel nagy késésben vagyunk, minden napnak a Föld napjának kellene lennie.

Sokan próbálunk kis lépéseket tenni pl. a szelektív hulladékgyűjtéssel, kevesebb műanyag használatával, komposztálással, a vízhasználatunkra odafigyeléssel. De ennél nagyobb léptékű és gyors változásokra is szükség van. Már szerencsére több ilyen vállalkozás is zászlajára tűzte a fenntarthatóságért való munkálkodást. Most egy ilyen vállalkozást mutatok be.

Van egy fiatalokból álló kicsi, de ütőképes csapat, a HighVibes Kft. akinek szívügye a fenntarthatóság, még hozzá a környezettudatos rendezvények lebonyolítása terén. A pandémia pozitív hozadékaként nemzetközi képzésben való részvétellel sajátították el a zero waste rendezvények szervezésének minden csínját-binját. Így ők lettek Magyarország első zero waste rendezvényszervezői.

Környezettudatos elemekkel építkező, a sok információt olvasóbarát formában közreadó honlapjuk sok mindent elárul.

Környezetterhelés a rendezvényeken

Mielőtt prezentálnánk a team környezetvédő megoldásait, honlapjuk tájékoztatójában közölt néhány mellbevágó és elgondolkodtató adatra érdemes odafigyelnünk: 

  • Egy rendezvényrésztvevő átlagosan 1,89 kg hulladékot termel naponta!
  • Egy résztvevő utaztatása átlagosan 180 kg/nap, de kiemelkedő utazásszükséglet esetén 900 kg/nap is lehet. Az USA Környezetvédő Hivatal szerint a 900 kg/nap karbonkibocsátást 14.882 elültetett facsemete 10 év leforgása alatt tudná megkötni!
  • Egyetlen marhaszelet karbonlábnyoma megegyezik egy 100 km-es autóutéval!

A körforgásos gazdaság elmélet

A rendezvények lebonyolításhoz szükséges fázisok mindegyikében törekedni kell arra, hogy a hulladék nyersanyagként kerüljön visszaforgatásra a gazdaságba. A zöldítés nem merülhet ki abban, hogy száműzzük a műanyag szívószálakat vagy poharakat a vendéglátásból vagy csak vegán ételeket szolgálunk fel. A körforgásos gazdaságelmélet jegyében kell munkálkodni. Ez annyit jelent, hogy a hulladék úgy kerül alapanyagként visszaforgatásra a gazdaságba, hogy közben maximálisan törekedünk a hulladékmentességre. A PWC nemzetközi auditor cég jelentése jól rávilágít ennek szükségességére: “Jelenleg a termékgyártás során felhasznált anyagok csupán 1%-a marad használatban az értékesítés után hat hónappal. A felhasznált erőforrások 50-75%-át a hulladékként tér vissza a természetbe. Ez olyan elveszett haszon, amely ha visszakerül a gazdaságba, 2025-ig évi 1 trillió dollárnyi nyersanyagfelhasználást takaríthatna meg a gazdaság számára.”

Nézzük meg, milyen környezetvédő megoldásokkal szervezi az eseményeket a HighVibes!

Tervezés

  • Közösségi irodájukban zöld áramot használnak.
  • Google helyett olyan kereső programot alkalmaznak, amely a keresésekért cserébe fákat ültet.
  • HajtiPajtival szállítatnak vagy a GreenGo szolgáltatásait veszik igénybe.

Catering

  • Szezonális, friss, helyi alapanyagok, kevés hússal.
  • A műanyagot teljesen helyettesítik üveggel, porcelánnal, fémmel.
  • A megmaradt élelmiszerek a rászorulókhoz kerülnek vagy komposztálják.

Logisztika

  • A helyszín közelében való beszerzés.
  • A károsanyag-kibocsátás figyelembe vétele a szállítás kiválasztásánál.
  • A termelt üvegházhatás semlegesítése a MyForesttel közös erdőtelepítési projekttel.

Dekoráció

  • Minden eszköz bérelve van
  • A molinók óvodákba, a virágdekorációk idősotthonokba kerülnek.

Helyszín

Zöld rendezvényhelyszínek keresése, melyek elkötelezettek a fenntarthatóságban pl. saját fűszerkert, helyi termelőkkel való szerződéses kapcsolat, sok növény légtisztítóként, víz-, hulladék-, és energiagazdálkodás.

Takarítás

  • Környezetbarát tisztítószerek használatával.
  • Szelektív hulladékgyűjtés.

A tudatos és eredményes környezetvédelemhez nagyon kell a HighVibes által követett módszerek széleskörű alkalmazása, de érdemes szem előtt tartanunk a Harvard Business Review mondatát az egyén szerepére vonatkozóan is: “Az emberek szeretnek következetesek lenni: egyetlen új fenntartható szokás elég lehet ahhoz, hogy elinduljunk a pozitív változás felé vezető úton.”

Új mottónk: "Legyen minden nap a Föld napja!"

Egy szép dal a Föld megóvásáért:



 

DrKónya Judit


Sixties.hu