KikapcsolódásNot Only For Sexagenarians

Franciaságok

2016-12-19 15:45:50

„Egy nőről többet árul el a parfümje, mint a kézírása.”

Christian Dior

Már az idézet is utal az egyik témára, mellyel most foglalkozni szeretnék. A provence-i  úton Tanács Gábor idegenvezető élvezetes képet festett a franciák történelméről, szokásairól, a rájuk jellemző kuriózumokról. Én kettőt emeltem ki a kuriózumok közül, és még egy kicsit kutattam is utánuk.

Kezdjük egy találós kérdéssel: Kisszámú, leginkább a franciákra jellemző, páratlan érzékszervünkkel kapcsolatos szakma. Mi az?

Ha szabad a gazda: az Orr az.

Hogyan lehetünk Monsieur Orr-ok?

Ha kiemelkedően érzékeny a szaglásunk és hajlandóak vagyunk – persze jó pénzért – az aszkétaságra, akkor próbálkozhatunk a parfümgyártás kreatív, és egyik legfontosabb „kellékévé” válni és un. orr-rá képeztetni magunkat. A franciák Monsieur Orrnak hívják e szakma művelőjét, s mint az elnevezésből is kitűnik – néhány üdítő kivételtől eltekintve – férfi kiváltság orrnak lenni. A világon csak néhány tucatban mérhető az orrok száma.

Vonzereje, hogy igen jól fizetett szakma, napi csekély – mintegy kétórás – munkaidővel, de a különböző illatösszetevők hibátlan felismerése mellett alkalmasnak kell lennie Monsieur Orrnak arra, hogy új, kelendő illatokat kísérletezzen, „szagoljon” ki.

Az orr azonban egész pályafutása alatt nem ihat egy csepp alkoholt sem, sőt kávét sem, nem ehet fűszeres ételeket, hiszen vigyáznia kell erre az értékes érzékszervére.

Talán így már nem is annyira irigylésre méltó?

A hallottakon elmélázva, kutakodásaim során két érdekes interjúra bukkantam: az egyik az EDULINE-on Zólyomi Zsolt egyetlen magyar orr-ral (hangzatosabb nevén: parfümőr) készült, míg a másikat a Parfumblog.hu adta közre Minya Viktóriával egy női, ráadásul magyar parfümőrrel.

Zólyomi Zsolt növénybiológus és közgazdász, de beleszeretett az illatkreálásba, így az egyik világhírű parfümiskolában, Versailles-ben tanult Megtudtuk, hogy az új illatok kitalálása mintegy 1-1 ½ éves munka eredménye. Az illatokat több ezer alapanyagból kísérletezik ki, új esztétikai minőséget állítva elő. A magyar orr egyben parfümszakértő is, tanít és más kreacióit zsűrizi. A szakma – véleménye szerint – egy lifetime karrier, hiszen ismer 75 éves orrokat is, akik fantasztikus tapasztalatukkal például szolgálnak a fiatalok számára.

 Minya Viktória tekinthető lenne egy „Hungaricum”-nak is, hiszen az, hogy nőm már önmagában is ritka e szakmában, ráadásul egy olyan ország szülötte, ahol ilyen képzés egyáltalán nincs. Grasse-ban töltött évei alatt leste el a szakma minden csinját-binját. A harmadik említésre méltó tény vele kapcsolatban, hogy Hedonist márkanéven egy olyan parfümcsaládot álmodott meg, mely megtalálható már a világ számos országának parfümpiacán. Megrendeléseket kap Tasmániából, Hawaii-ból és Alaszkából is. A Neroliban interneten át is kapható parfümjeiről a híres parfümszakértő, Oliver Cresp nem kevesebbet állított, mint hogy „ennek az illatnak személyisége van”. Minya Viktória azért adta ezen hangzatos nevet parfümjének, mert „az érzékek örömét magasztalja” általuk. A parfümben felfedezhetőek a dohánylevél, a méz és a rum összetevők is. Szemet gyönyörködtető a parfüm „külcsinje”: 500 darab valódi kristályt tartalmazó üvege, kézzel készített fadoboza, melyet kígyóbőrmintás borítás takar. Minden nő karácsonyi álma!


parfüm, a nő védjegye, parfümőr, orr


A másik francia kuriózum: Marianne, mint Franciaország nemzeti jelképe.

A nőalak – egy népi jelkép, általában mellszobor képében, frigiai sapkában. Egy 1792-ből származó okcitán dalocska ihlette. 1878. óta szokás Marianne szobrokkal díszíteni a polgármesteri hivatalokat és bírósági tárgyalótermeket. De megtalálható bélyegeken, az euro centen, és logóként is szerepel. Ami azonban vele kapcsolatban igazán érdekes az a nőalakok „színeváltozása”. Mint említettük – népi jelkép, azaz ismeretlen nőalakok testesítették meg ezen jelképet, – de 1969. óta már híres színésznők, énekesnők, mint Brigitte Bardot, Catherine Deneuve, Mireille Mathieu, Sophie Marceau, Laetitia Casta fémjelzi a Marianne-ok sorát. A legmegdöbbentőbb nem is a népiség elvesztése, hanem az, hogy teljesen megváltozik a francia jelképpé tehető nők sora. 2013-ban a Franciaországban menedékjogot kapott, fekete forrónadrágban és fedetlen felsőtesttel tüntető női aktivisták akcióiról elhíresült ukrán Femen Mozgalom aktivistája, Inna Sevcsenko szerepel a francia nemzeti bélyegen.

Hát ennyit a nem mindennapi franciaságokról.

A Wikipédia által megidézett szobor megtekintési útvonalával búcsúzunk.

https://hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1jl:Marianne_Dordogne.JPG

DrKónya Judit


Sixties.hu