Kulturális ÉlvezetekNot Only For Sexagenarians

Ki-kicsoda a filmkészítésben?

2021-05-13 09:51:44

„A film olyan, mint egy gyerek. Fel kell nevelni”

Enyedi Ildikó

A George Clooney-ról írt cikkem kapcsán ötlött fel bennem, - amikor az általa elnyert „legjobb film” díját kapta az Argo-akcióért,- hogy ha nem a rendező vagy a stúdió kapja ezt a díjat, akkor vajon kit illet meg?

Utánanéztem, és 1951. óta a producer érdeme a legjobb film az Oscar díj-struktúrában.

A producer

Mit csinál a producer?

Mi a feladata különösen akkor, ha a film legvégén executive producer, producerek és co-producer is szerepel név szerint?

A megálmodott film a megvalósításához szükséges pénzügyi feltételek megteremtése nélkül csak álom marad. A „tarhálás” nem mindig hálás feladata a producerre hárul. Ugyancsak ő próbálja meg a minimum 100 fős stáb munkáját összehangolni. Már a forgatás előtt is kulcsszerepe van – a pénzszerzés mellett – a forgatókönyv filmre viteléért járó jogdíj kialkudásában, mellyel megszerzi a sikerre viendő történetet, valamint megszervezi a stábot is. A pénzköltés ellenőrzése is az ő dolga, mely legalább olyan fontos, mint a megszerzése, mert a megvalósítás sikerének egyik záloga.

Az executive ( vezető) producer lehet a stúdió vezetője is, de számos filmnél a  pénzmágnes szerepét betöltő híres színész vagy rendező szintén megkaphatja ezt a címet, hiszen a pénzen kívül megfelelő szakembereket is bevonzhat kedvezményes áron, ami mindenképpen javít a költségvetésen.

A tényleges, klasszikus producer a pénzügyi részt irányítja.

A co-producer (társproducer) – felügyeli a forgatást, részfeladatokat lát el a producerrel egyeztetve.

A line producer a költségvetést felügyeli és kapcsolatot tart a producer, a rendező és a főbb stábtagok között.

A vágó

Még egy nagyon fontos szereplő van a filmgyártásban, akit bár szintén jutalmaznak a is szobrocskával, még sincs fókuszban, pedig munkája elengedhetetlen ahhoz, hogy egy film kiemelkedő legyen. Ez pedig a vágó.

Kicsoda a vágó?

„Feladata a leforgatott film (vagy hangzóanyag) végleges összeállítása, megszerkesztése vágás, montázsolás segítségével a rendező irányítása alapján.”

A digitális korszak előtt a filmszalagot fizikailag el kellett vágni, majd a rendező által előírt sorrendnek megfelelően összeilleszteni, ragasztani. Ma már szoftver segíti ezt a munkát.

De azt bemutatandó, hogy ez ma sem pofonegyszerű, és nem mechanikus munka, néhány fontos szempontot idézünk a képzési tematikából: Látjuk majd, hogy milyen izgalmas alkotómunka a vágás.

  • A vágó kurzus során, alapszinten kitérünk a vágó kreatív és drámai eszközeire, hiszen ő az, aki a rendezővel vagy producerrel a film utolsó változatát elkészíti, ezért sokszor végső soron valamilyen szinten átírja, vagy esetleg drasztikusan újraírja a történetet, hogy a közönségre a lehető legjobb hatást érje el.
  • Konkrét példákkal illusztráljuk, hogy a vágó munkája által manipulálni tudja a közönséget, irányítja figyelmüket és érzelmeiket, illúziót és feszültséget kelt, és a montázs segítségével értelmet ad a narrációnak.
  • Vágás szempontjából érdekes, híres filmjelenetek elemzése, ahol a különböző vágási trükkökre és a vágás karakterformáló erejére hívjuk fel a hallgató figyelmét.
  • A hallgatók filmes példákon keresztül megismerik a cselekményív, a struktúra, az effektek, a karakterfejlesztés, a filmidő és a filmtér alapszintű alkalmazását.

 A csapó

Ha filmkészítésről beszélünk, mindenkinek bevillan egy szereplő, aki ugyan munkájáért Oscart nem kaphat, de ettől még igen lényeges a tevékeny közreműködése a filmeknél. És ez a csapó.

Lássuk, mi a munkája a csapónak! Az interneten egy fórumon „anonim” igen szakszerűen jellemzi a csapó, mint eszköz és az azt végző személy feladatait. Ide idézem:

„A csapó egy információs és jelző eszköz a forgatásokon.

Információs, mert feltüntetik rajta pl. a film címét, a rendező és operatőr nevét, bár ezek kevésbé fontosak, mint a többi infó: jelenetszám, csapószám, tekercsszám, napszak, timecode, vagyis mindazok a dolgok, amik alapján azonosítani lehet a felvett anyagot a technikai forgatókönyvben leírtakhoz képest, ill. a szkriptesnek is kellenek ezek a naplóba.

Jelzőeszköz, mert a csapás hangjával jön létre a hangszinkron a külön vett kép és hang között. Amikor a csapó táblarésze és a csapókar összeér, pontosan ott kell hallani a csattanás hangját, onnantól van tökéletes hang-kép szinkron. Ez az utómunka szempontjából fontos, utószinkron, vágás, stb. esetében.

Amikor csapás nélkül mutatják be a csapót, az az ún. némacsapó, amikor hangot nem vesznek, csak képet, tehát nem kell szinkron, de a táblán lévő információk attól még fontosak.

Amikor nem a snitt elején, hanem végén van csapó (mert pl. a snitt elején nem lehetne felvenni, mert a kamera olyan helyzetben van), akkor a táblát fordítva mutatják be a kamerának, és nem felülről lefelé, hanem alulról felfelé csapnak, innen lehet azonosítani, hogy végecsapóról van szó.

Magyarországon így megy a csapás:

Rendezőasszisztens utasít: hang indít!, mire a felvételi hangmérnök nyugtázza, hogy indul, vagy forog a hang.

Megint rendezőasszisztens: kamera indít!, mire a kameraman nyugtázza, hogy megy, indul, forog a kamera.

A csapó kezelője bemutatja a csapót a kamera elé, és hangosan bemondja a csapószámot (amit csapás után azonnal átír amúgy), majd a kameraman mondja, hogy: "csap!", mire megtörténik a csapás.

Rendezőasszisztens: tessék! és indul a jelenet felvétele.

A magyar gyakorlat szerint általában nincs külön ember a csapóra, a világosítók közül szokta valaki csinálni, vagy a kameracsapatból valaki.”

Az Oscar díj (Award) fotójával veszünk búcsút most a filmektől:


 Oscar díj, filmes szakmák, producer, vágó, csapó


 

DrKónya Judit


Sixties.hu