Harmónikus MegjelenésNot Only For Sexagenarians

Tommy Hilfiger - több mint dizájner

2017-08-06 18:26:46

„A kollekció semmilyen más kollekcióhoz nem hasonlíthatott. Klasszikusnak kellett lennie, de valamilyen csavarral”

Tommy Hilfiger

A Tommy név már úgyszólván minden korosztály számára Tommy (Jacob) Hilfigert jelenti, a megújuló, klasszikus minőséget, ahogy ő nevezi – egy kis csavarral.

Tommy Hilfiger, Peter Knoblerrel megjelentetett „Amerikai álmodozó” c. önéletrajzi könyve alapján egy szimpatikus, sallangoktól és nárcizmustól mentes, anti-celebet ismerhetünk meg, aki kemény munkával és hittel teremtette meg a nevével fémjelzett világmárkát.

A kezdetek

Elmira, egy általa „szappanopera díszletként” nevezett New York Állambeli kisvárosban   született 66 éve,  egy 9 gyermekes család  második gyermekeként. Apja német-svájci származású órás-ékszerész volt, aki mogorva és időnként durva volt gyermekeihez, nehéz volt neki megfelelni. Anyja ír-skót származású, Robert Burns rokona, éjszakai műszakos ápolónő, nyájas, „ igazi szent”.

Tommy nem szeretett tanulni és diszlexiája miatt nem is tudott tanulni. Ezért 18 éves kora után már saját lábra állt, egy sportboltban kezdett dolgozni. „A gondolat, hogy pénzt csináljak, izgalmas volt számomra.” Bár a sport megszállottjának vallotta magát, kis termete miatt soha nem tartotta magát alkalmasnak arra, hogy jó sportoló váljék belőle.

Első boltját 1970-ben nyitotta meg, People’s Place néven. Először csak ötletek szerzésével és a megszerzett darabok átalakításával szerzett sikert, de alig várta az alkalmat, hogy saját márkával rukkolhasson elő. Első saját név alatti kollekcióját 1985-ben dobta piacra.

A saját márka

Már a kezdetekben is azt célozta meg, hogy ne ragadjon meg a középszerűségnél: „Azt akartam, hogy a kollekció menő legyen és különleges, de megfizethető, elérhető is egyben. Kulcsfontosságú volt a kezdetektől a minőség, a forma, az anyag, a részletek, a stílus, a vagányság és a fiatalos imidzs.”

A saját márka – saját logóért kiállt. Egy hajózási jeltábla ígérkezett a legjobb kiindulópontnak.

„Mindig is imádtam a vitorlás stílust, a tengert. Olyan helyeket idéznek fel, amik a jóléthez, a meleghez, a szerelemhez, az izgalomhoz, az inspirációkhoz és a törekvéshez kapcsolhatók.”

Ezért logóját ennek megfelelően terveztette: „A tervezők vették a nevem első kezdőbetűit a T és a J és H betűket, és egy szűk téglalapot, majd a Tommy Hilfigert a tengerész jel alsó és felső részére tették.”

A részletek fontossága

Tommy Hilfgerre mindig jellemző volt a precizitás, a részletekben rejlő különbségek megragadása, mely a minőséget jelezte.

Lássuk, hogyan!

Az ingeknél kontraszt jelent meg a nyakrész bélésanyaga és a legombolt anyag között. Volt az ingen egy V-alak hátul, amelyre a címkét helyezték el. A mandzsetta színével kontrasztos gomblyuk szintén jellemző volt rá. „Egy inggallért akár tíz- tizenöt alkalommal csináltunk újra, hogy tökéletes legyen. Az ingnek elég lazának kell lenni, mégis fitt és rendezett legyen, és hónaljban mindenkinek tökéletesen passzoljon…A zsebeknek és a belső bélésnek deréksávban elég vastagnak kellett lennie, de nem túl vastagnak…Behajtott és levarrott anyagot akartam, mondjuk egy dupla varrást harminckét öltéssel per hüvelyk… Egy farmernadrág-fazont különböző súlyú anyagokból kellett elkészíteni, mert a három kilós nadrág másképpen állt, mint a két és fél kilós.”

A versenytársak

Szerényen nyilatkozik a számára legnagyobbakról, bár 1986-ban egy meglepő marketing húzással állt elő: A három legnagyobb amerikai férfi ruhatervező – Ralph Lauren, Perry Ellis és Calvin Klein után negyedikként soroltatta magát egy reklámban, ami a New York Magazin szerint „a divatvilág tollait egyértelműen felborzolta, hogy egy relatív senki próbálja magát összehasonlítani az összehasonlíthatatlanokkal.”

„Az én példaképem Ralph Lauren és Calvin Klein voltak. Úgy tekintettem rájuk, mint a Rolls Royce-ra és a Mercedes Benz-re a divat világában. Magamra úgy, mint az Audira. Azt gondoltam: Ha tovább bővítem a termékcsaládot, ha még több áruházban jelen leszek, ha még jobb lesz a kollekcióm, megfelelő és minőségi, akkor Porsche is lehet belőlem.”

Versenytársait – köztük példaképeit is – tanulmányozta a termékcsalád, árfekvés, helyzetük és a színek alapján, és arra jutott: „Egyértelművé vált számomra, hogy Ralph Lauren a legjobb. Ralph egy olyan stílust hozott létre, amit a brit arisztokrácia ihletett. A legjobb minőség, a legjobb bolt- dizájn, a legjobb imidzs, mindenben ő volt az ász. Úgy tekintettem rá, és még mindig úgy látom, hogy ő az utolsó maximalista. Ugyanakkor Lauren „hibáit” is látta: „Ralph nem volt innovatív. Ruhái szépek, de nem izgalmasak, nem egyediek… Ami miatt elsöprő sikere volt, az az ízlésvilága, a minősége, és a hangulat, amit sugallt a kollekcióban, abban a legjobb volt, ő volt a mérce.”

Megamárka

Hilfiger megamárkává kívánt válni, egy évben 12 kollekciót alkotott. És mi adta az ihletet a kollekciója egyediségéhez?  „Az ihletet az amerikai filing adta, a körülöttünk nyüzsgő világ – New England, Hollywood, Aspen, Miami, Malibu, sport, zene, popkultúra, utazás, film és az utca élete. Mindig így volt, mindig így lesz.”

Ahhoz, hogy egy márka megamárkává váljék, megfelelő logó kell és annak minden terméken láthatóan rajta kell lenni.

Mi jellemzi a Tommy márkát?

Röviden: az amerikai öntudat sugárzása.

„Szerettem az emblémákat, szerettem a számokat, szerettem mindent, ami sportos volt és atlétikus. Szerettem a hitelességet. Imádtam a zászlót – az amerikai zászlót! Az amerikai ikonográfiával nőttem fel. Az érzésem, akkor és most is a következő: Mi vagyunk Amerika, és mi nagyon szellemesek, vidámak és vagányak vagyunk.”

Milyen ember Tommy Hilfiger?

Egy ember, aki hisz az amerikai álomban, hiszen ő is a semmiből küzdötte fel magát a lehetőségek hazájában. Egy igen pozitív szemléletű ember: „Én ilyen vagyok: nem szeretek semmi rosszról beszélni, ha valami negatívra terelődik a beszélgetés, igyekszem elkerülni. Nem szeretem a nem választ. Úgy vélem, mindig van egy lehetőség.”

TH soha nem tagadta meg azt, ahonnan jött. A könyv előszavát író híres zenész, Quincy Jones így jellemzi. „Tommy a csúcson volt, de azt hiszem, a barátságunk akkor szilárdult meg, amikor megismertem azt az oldalát, amelyik az emberszeretetében mutatkozott meg. Szükségét érezte, hogy adjon.”  

Több alapítvány tevékenységét segíti, többek között azt is, amelyik az autista gyermekek életét próbálja segíteni: két gyermeke is az autizmus enyhébb változatával él együtt. Tommy Hilfiger családszerető, 5 gyermek apja. Nem botrányhős, magánélete sohasem jelent meg az újságok hasábjain. Színessége munkájában, elhivatottságában rejlik.

Kívánjuk neki, hogy a nevéhez fűződő sikereit még nagyon sokáig élvezze, és vezető tervezőként tudjon - mindig megújulva - a divatvilág meghatározó személyisége maradni.

És íme a 2017-es Tommy Hilfiger divatshow:


 

 

DrKónya Judit


Sixties.hu