Harmónikus MegjelenésNot Only For Sexagenarians

A Rinascente áruházból a világhírig

2019-05-27 16:33:32

„Ő saját magát fedezte fel! Természetes adottságai voltak, tehetsége; egy fejjel kimagaslott a tömegből”

Nino Cerutti Armaniról

 

Kezembe került egy érdekes könyvtári könyv, Csontos Tibor: „Divatkirályok közelről” címmel. Már korábban is foglalkoztam a divat nagyágyúival, Diorral, Givenchyvel, Chanellel és Yves Saint Laurent-tel. Most azokat irányítom a rivaldafénybe, akik szintén a XX. század kiemelkedő, máig népszerű divatdiktátorai.

Elsőként Giorgio Armani stílusának szentelünk néhány percet.

Giorgio Armani, korunk élő stíluskreátora Piacenzában, egy olasz iparvárosban született, 151 km-re Milánótól. Nélkülözésben élt gyermekkorában. Jó tanuló volt ugyan, de a tanulás nem érdekelte. Még az orvosi egyetemen is elvégzett egy évet, de érezte, hogy számára a sikert a munka hozza. A Rinascente híres, divatra orientált áruházában rendezte a kirakatokat, majd az értékesítésben dolgozott. Nem divattervezőnek indult, inkább stylist volt „ő a stílus, a jó izlés felől közelítette meg a szakmát.” Eric Clapton-nak, a „lassúkezűnek” nevezett híres gitárosnak vallotta be, hogy először 26 évesen kezdett tervezni. Érdekes módon, néhány jellemző vonallal rajzolta meg a legfontosabb mozzanatokat. Barátja, Sergio Galeotti bíztatta, alakítson saját céget. Megfogadta a tanácsot és elindult a siker útján. Egy szerény kis irodában kezdte, még kellő tőke hiányában, mivel nem tellett pöttyös anyagra, a pöttyöket filctollal rajzolta az anyagokra.

Mi a sajátos Armani stílus titka?

Armani nem figyelt a trendekre, mindig új dolgokat talált ki. A 60-as évek miniszoknya őrületét viccesnek találta, „nyársra húzott malackákra” emlékeztette a rövid szoknyát viselő hölgyek. Először a férfi divatot fordította ki a sarkából, puha esésű, elegáns öltönyöket tervezett: keményítés, válltömés nélküli zakókat és hosszú, karcsú nadrágokat. Gondoljunk csak Richard Gere-re az „Amerikai gigoló” című filmben, amikor az Armani öltönyöket, zakókat, ingeket, pulóvereket dobta az ágyra, némi jóleső morajt okozva a film nézőinek. Az ötlet bevált, az elegánsnak számító férfiak serege viselte nem kis büszkeséggel Armani alkotásait. A Milánói Scala mögötti csendes utcában megvásárolta az Orsini palotát, és ez lett birodalmának központja. Nemsokára a női divat felé fordult a figyelme, melyet pontos, szigorú, mértani alapon tervezett, de a kecses még kecsesebb lett. A szigorúság és a kacérság mezsgyéjén egyensúlyozott. Divatbemutatóján pl. 1978-ban vérpezsdítő zenére táncoltak a manökenek, mindenki felszabadultan igyekezett eleget tenni a mester nem kis elvárásainak. A ruhák, szoknyák jól kisimulnak állva és ülve egyaránt, a szoknyák hajtásai mélyek, könnyed mozgást biztosítanak, mindennek lendülete van. Nem érdekelte az uniszex: „Vive la difference!”- hirdette. Önálló, felismerhető stílust teremtett. Nem csoda, hogy a Time címlapjára is felkerült, ahová előtte csak Dior szerepelt. Galeotti halála után kétszer annyit dolgozott, beletanult mindabba, amit barátja zseniálisan csinált, a gyártás, marketing minden csínyját-binyját megtanulta. „Szeretek a saját fejem után tévedni!”- mondta.

Hitvallása

„Amit én ma megtervezek, annak bele kell illeszkednie egy nő ruhatárának a múltjába, jól kell passzolnia két-három meglevő darabjához, kardigánjához, szoknyájához, sőt még a jövőjéhez is.”

Hogyan él a 85 esztendős művész?

Sportosan, reggel tornázik, fut, vigyáz a szénhidrát és protein arányra az étkezéseinél, ebéd után rövid sziesztát tart. Egyébként nagyon maximalista mindenkivel, de saját magával szemben is. Az általa tervezett darabokból szigorú bírálóként selejtezi ki a nem megfelelőnek tartottakat. A bemutatóként még a világítást is személyesen ellenőrzi. Fáradhatatlan. És nagyon elismert, sikeres, akit sok világsztár igazi művésznek tart.

Világsztárok vélekedései Armaniról

Eric Clapton: „Az emberi test építésze.”

Leonardo di Caprio: „Armani teljesen meggyőzött arról, hogy a divat művészet.”

Michelle Pfeiffer: „Giorgio filozófiája az, hogy egy nőt úgy kell felöltöztetni, hogy az hozzáadjon, ne elhomályosítson.”

Glenn Close: „Armani, mint a legtöbb nagy művész, mindig hű önmagához, sohasem ijed meg a kihívásoktól, s ezzel folyamatosan ösztönöz.”

A cikket egyik kedves mondásával zárom:

„A stílus abban rejlik, hogy megtaláljuk az egyensúlyt három tényező közt: kik vagyunk, mi áll jól nekünk, és hová tartunk. Ezt az egyensúlyt tükrözze az öltözködésünk.”

És íme egy friss divatkalauz Armanitól:



 

DrKónya Judit


Sixties.hu