KonfliktuskezelésNot Only For Sexagenarians

Tiltás helyett egy játékos módszer

2021-01-27 10:15:02

„Ha tisztelettel és együttműködően közeledünk a gyerekekhez, ők nemcsak készséges partnereinkké válnak, hanem képesek is megbirkózni a saját gondjaikkal”

Ben Furman

Nap, mint nap találkozunk - szülőként vagy nagyszülőként - kisebb-nagyobb gyermeknevelési problémákkal pl. hogyan legyen a gyerek szobatiszta, hogyan fejezze be a körömrágást vagy mi módon uralja haragját.

Sokszor tiltásokkal próbálkozunk, ami nem jó megközelítés, de szüleink is ezt alkalmazták esetünkben, így csak akkor gondolkozunk el ezen módszer helyességéről, ha nem boldogulunk vele. Ben Furman, finn pszichiáter kreatív, játékos módszert ajánlja a nehéz helyzetek és viselkedési problémák leküzdésére 3-14 éves korú gyermekek esetében. A módszer nagyon széles körben alkalmazható: félelmek, viselkedészavarok, koncentrációs problémák, rossz beidegződések, hiszti-rohamok, evéssel, ivással, szobatisztasággal kapcsolatos problémák megoldásához.

Jó hír, hogy még a súlyosan problémás pl. hiperaktív, autista, ADHD-s gyerekeknél is meglepően jó eredmények érhetők el. 2018-tól magyar nyelven is elérhető a könyv a Z-Press Kiadó jóvoltából.

A módszer neve: Kids’ Skills, azaz a gyerek készségeket sajátít el, melynek során „szórakoztató és jutalmazó módon tanítja a gyerekeket a készségek tanulására. Nem mellékesen pedig fokozza a szülők együttműködési készségét is, mert mellőzi a szülők hibáztatását.”

Egy szemléltető példa

Most egy sok esetben előforduló problémán, a dühkezelésen mutatjuk be a Kids’Skills sikerét.

Az egyik legnehezebben tanulható készség – még felnőttek sem brillíroznak ebben: a harag/düh leküzdése. Főként a gyerekek, akiknek az idegrendszere (és homloklebenye) nem fejlődött még ki teljesen, szenvednek ettől a problémától, nem beszélve a környezetüktől! Fontos tudni, hogy a dühöt, éppúgy, mint a félelmet nem kerülni vagy elnyomni kell, hanem oldani!

Sokan láttuk a „Ki nevel a végén?” c. nagysikerű filmet, (Aki még nem látta, ne hagyja ki!) A Jack Nicholson által megformált pszichiáter a düh kezelésére egy különös szót használ pácienseinél: mondogassák mély levegővétel mellett a „GOOSFRABA” (gúzfrábá) szót. Utánanéztem, az eszkimó szülők csitítják ezzel a szóval gyermeküket. Még hatásosabb azonban – főként a hosszútávú megoldás érdekében a Kids’Skills módszer.

Nézzük meg, hogyan!

A düh leküzdésének demonstrálására egy 8 éves, visszaeső kisfiú, Fabian története szolgál- Amikor 7 éves korában jelentkezett a probléma, igen súlyos volt, székkel, törött üvegekkel és ököllel támadt osztálytársaira és tanárára is. Kicsapták az iskolából. Szülei egyéni terápiára pszichológushoz vitték, de egy év elteltével a probléma visszajött. Az iskolában ugyan kifogástalanul viselkedett, de otthon szüleivel szemben volt agresszív. A pszichológus ekkor fordult a Kids’Skills módszer felé. Fabiant érdekelni kezdte a Kids’Skills munkafüzet, és azt a készséget akarta megtanulni, hogyan kontrollálhatja dühét és mi módon tud nyugodt maradni.

A módszer szerint a készségnek a gyerek ad nevet, ez esetben kedvenc futballjátékosáról, Ronaldhino nevet adta Fabian neki, mivel Ronaldinho minden helyzetben nyugodt tudott maradni. Fabian tisztán látta, hogy milyen előnnyel jár, ha elsajátítja a dühkezelés képességét, mert szülei – viselkedése miatt – nem vitték sem étterembe, sem shoppingolni, sem hétvégi kirándulásra. Előnynek gondolta azt is, hogy nem lesz bűntudata a dühkitörések miatt, és többet láthatja barátait. Segítőtársként Medusa nevű rotweilerét nevezte meg, aki fajtája ellenére békés kutya volt. Mobiltelefonján Medusa lett a háttérkép, és régi láncnyakörvét tette fel nyakláncként magának, hogy Medusa bűvös erejét mindig érezze. A készségelsajátítás sikeressége esetére (6 hónap elteltével) meg kell tervezni előre az ünneplés módját, Fabian kerti partit szeretett volna szüleivel és barátaival. Fabian biztos volt benne, hogy sikerül az otthoni dühkitöréseket megszüntetni, hiszen az iskolában már sikeresen legyőzte. A készségemlékeztetőként, ha néha kezdte elveszíteni türelmét, kapott egy párnát, amit csapkodhat, és egy rizslabdát, amit mindenhová magával vihet. Fabian sok technikát kitalált a düh kordában tartására: elsajátította a mély légzést, használta a humort a kitörések előtt, szüleivel szerepjátékot játszottak korábbi dühkitörésekkel járó szituációkból, sőt szerepet is cseréltek. Heti kétszer gyakorolt, egyszer anyjával, egyszer pedig apjával.

Néhányszor visszaesett, de már nem verekedett, néha káromkodott vagy ordítozott. Hét hónap elteltével megrendezték az ünnepi kerti partit. A módszer sikerességét tanúsítja, hogy Fabian elmesélte barátjának, hogyan tud nyugodt maradni, ha provokálják: nyugodt légzéssel, a szóbeli sértések figyelmen kívül hagyásával, ki tud térni a verekedés elől.

Ben Furman ajánlásai

Ahhoz, hogy a módszer működjön, együttműködő légkört kell kialakítani a gyerekkel. Ehhez pedig az szükséges, hogy a szülők a tiltáson alapuló rossz beidegződésein változtassanak, figyelmet és türelmet tanúsítsanak. Sose erőltessük a készség megtanulásának fontosságát, inkább keressünk olyan támogatókat pl. tanár, barát, nagyszülő – aki elmagyarázza neki, miért fontos a készség elsajátítása. Ha a könyv segítségével nem boldogulunk, ne adjuk fel, keressünk olyan pszichológust, aki ezzel a módszerrel dolgozik.

Egy ilyen szuperhős páros jó segítőtárs lehet:


 megoldásközpontú gyereknevelés, problémamegoldás gyerekkorban


 

DrKónya Judit


Sixties.hu